گفت‌وگوی جمعی چیست؟

گفت‌وگوی جمعی فرایندی تحولی و سازنده است، راهی است برای ایجاد و خلق معنای مشترک و می‌کوشد رشد افراد و گروه‌ها را ازطریق ایجاد این فهم مشترک تسهیل کند.

کسی که گفت‌وگو را بشناسد و به کارگیرد، می‌تواند آن را از سایر حالات ارتباطی، از جمله مناظره، بحث، مشاجره و …، تمایز دهد و در هر موقعیت تشخیص دهد که گفت‌وگو برای آن موقعیت مناسب است یا بهتر است سراغ حالات ارتباطی دیگر برود. به‌علاوه، او باور دارد که می‌تواند زمانی که جمعی مشغول هم‌صحبتی هستند، با کیفتی متفاوت از مشارکت‌های رایج، کیفتی که متأثر از ممارست‌های گفت‌وگوست، به سایر افراد و فضای حاکم بر جمع کمک تا به فهم مشترک از مسئله برسند و حتی از دانسته‌های قبلی خود فراتر روند و با هم معنای جدیدی خلق کنند.

گفت‌وگوی جمعی چیست؟

تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی به‌مثابۀ حرفه

تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی به‌مثابۀ حرفه به این معناست که فرد تسهیلگر نه مشاور است و نه کوچ؛ بلکه گروه‌ها و سازمان‌هایی که برای جلسات گروهی به تسهیلگر نیاز دارند، از چنین افرادی برای حضور در جلساتشان دعوت می‌کنند. چنین افرادی پس از گذراندن دوره‌های آموزشیِ ممارست‌محور به روش یادگیری دستِ اول، مجهز به ذهنیت و ابزارها و مهارت‌ها و ممارست‌ها و شیوه‌هایی می‌شوند که با تکیه به آن‌ها می‌توانند به ارتقای کیفیت و اثربخشی جلسات گفت‌وگوی جمعی در گروه‌ها، تیم‌ها و سازمان‌ها کمک کنند.

تسهیلگری گفت‌وگو در جمع به‌مثابۀ مهارت

ضروری نیست که حتماً تسهیلگری را حرفۀ خود انتخاب کرده باشید تا بتوانید از دانش و مهارت آن برای ایجاد فضایی به‌منظور هم‌فکری و هم‌صحبتی ماهرانه استفاده کنید. اگر در جلسات کاری شرکت می‌کنید؛ به گفت‌وگوی جمعی علاقه‌مندید؛ در گروه‌هایی شرکت می‌کنید که دغدغۀ حل مسائل مشترک را دارند؛ در سازمان‌های مردم‌نهاد و مدارس مشارکتی مشغول به کار هستید؛ و …، می‌توانید از مهارت‌های تسهیلگری برای ارتقای کیفیت صحبت‌ها و هم‌اندیشی‌ها و ایجاد یا خلق معنای مشترک استفاده کنید. بنابراین، معلمان، مشاوران، کوچ‌ها، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران منابع انسانی و متخصصان توسعۀ سازمانی، گروه‌های مطالعاتی، اعضای تیم و حتی یک خانواده می‌توانند مهارت‌های تسهیلگری را بیاموزند و به کار گیرند.

دستاوردهای گذراندن دورۀ تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی

با شرکت در دورۀ آموزشی تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی، متقاضیان می‌آموزند که:

  • تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی به‌مثابۀ حرفه چه مزایایی دارد.
  • چگونه و به کمک چه اقداماتی جلسۀ گفت‌وگوی جمعی را طراحی کنند.
  • ظرف گفت‌وگو چیست، تسهیلگر چه نقشی در ایجاد این ظرف دارد و چه قوانینی لازم است تا شرکت‌کنندگان در ساخت ظرف مشارکت کنند.
  • چگونه حالات ارتباطیِ حاکم بر گفت‌وگوی جمعی را تغییر دهند.
  • در صورتی که شرکت‌کنندگان ممارست‌های گفت‌وگو را به کار نگرفتند، چه مداخلاتی انجام دهند.
  • فرایند و پویایی گفت‌وگو را چگونه دنبال کنند و به چه شیوه‌هایی جریان گفت‌وگو را تسهیل بخشند.
  • چگونه به کمک تسهیلگری فضایی فراهم کنند که افراد احساس شنیده شدن و احترام داشته باشند و به درک مشترک تشویق شوند.
  • چگونه به رشد افراد کمک کنند و پیشرفت آنان را رصد و ارزیابی کنند تا آنان نیز انگیزه پیدا کنند که از دیدگاه‌های همدیگر بیاموزند و صرفاً بر دیدگاه خودشان پافشاری نکنند.
  • چگونه انتظارات مالی و معنوی‌شان در حرفۀ تسهیلگریِ گفت‌وگو را برآورده کنند.

 

برای دریافت فایل سرفصل‌های دورۀ تسهیلگری دکمۀ سبز رنگ را کلیک کنید. 

پیش‌نیازهای شرکت در دورۀ تسهیلگری گفت‌وگوی جمعی

برای شرکت در دورۀ تسهیلگری، نیاز است که:

  • کارگاه هنر گفت‌وگو را گذرانده باشید. هدف از گذراندن این کارگاه، آشنایی با مفاهیم و کاربردهای حالات ارتباطی و ممارست‌های گفت‌وگو و تمرین آن‌هاست. این موارد در دورۀ تسهیلگری آموزش داده نمی‌شود، اما دانستن آن‌ها برای گذراندن دوره ضروری است.
  • در مصاحبۀ قبل از دوره شرکت کنید و پس از بررسی تیم علمیِ مؤسسۀ راه بی‌پایان گفت‌وگو به این دوره دعوت شوید.
  • گذراندن دورۀ اصول و مبانی گفت‌وگو امتیاز محسوب می‌شود، اما الزامی نیست. اصول گفت‌وگو به شما کمک خواهد کرد که بدانید بر مبنای چه اصل‌هایی بر گفت‌وگو تأکید می‌شود و با برقراری گفت‌وگو چگونه در حال اجرای این اصول خواهید بود. در واقع، این دوره نوعی آگاهی دربارۀ گفت‌وگو به شما می‌دهد که فراتر از درک معنا و مفهوم حالات ارتباطی و تمرین ممارست‌هاست.

دستاوردهای شرکت‌ در گفت‌وگوی جمعی تسهیل‌شده برای شرکت‌کنندگان

در گفت‌وگو فضایی فراهم می‌شود که شرکت‌کنندگان می‌آموزند که:

  • چگونه زمانی که قرار است گفت‌وگو را برقرار کنند، به سایر حالات ارتباطی، از جمله مناظره، تک‌گویی، خوش‌وبس و …، ورود نکنند.
  • الگوی ذهنی‌شان هنگام شنیدن صحبت‌های دیگران چه اثری بر ارتباطشان می‌گذارد و نحوۀ گوش دادن گفت‌وگویی چه دستاوردهایی دارد.
  • چگونه افکار و احساسات خود را در لحظه دنبال کند و آن‌ها را با کیفیتی متفاوت به قصدِ کمک به شفافیتِ صحبت‌های جمعی، کشف و خلق معنای مشترک و درک بهتر خود و دیگران بیان کنند.
  • صدای خود را در جمع پیدا کنند و با احترام به دیگران، کمک کنند فضایی فراهم شود که آنان نیز شجاعت یافتن صدای خود را پیدا کنند.
  • با مطرح کردن پرسش‌های تأملی در پی درک ذهنیت دیگران باشند و هنگامی که پرسشی کندوکاوی در جمع مطرح می‌شود، بتوانند آگاهانه‌تر تأمل و اندیشه کنند تا فقط با تکیه به حافظه پاسخ ندهند.
  • چگونه به ایجاد و خلق معنای مشترک بپردازند و ذهنی گشوده برای بررسی دیدگاه‌های متفاوت داشته باشند.
  • در پایان گفت‌وگوهای جمعی به کمک تسهیلگران آموزش‌دیده، بررسی کنند که آیا گفت‌وگو اتفاق افتاد؟ کیفیت گفت‌وگو چگونه بوده است؟ برای ارتقای آن چه کارهایی می‌شود کرد.

دستاوردهای شرکت‌ در گفت‌وگوی جمعی تسهیل‌شده برای شرکت‌کنندگان

برای شرکت در گفت‌وگوهای جمعی، نیاز به هیچ پیش‌نیازی جز علاقه به یادگیری و کنجکاوی نیست. شما می‌توانید از سه طریق درخواست خود را ثبت کنید:

  • تماس مستقیم با مؤسسۀ راه بی‌پایان گفت‌وگو در روزهای فرد با شماره‌های ۲۲۷۶۳۳۵۸-۰۲۱ و  ۲۲۷۶۳۳۵۹-۰۲۱ و شمارۀ همراه ۰۹۱۰۷۴۳۸۱۷۱
  • به صفحه بخریم مراجعه کنید و در صورتی که گفت‌وگوی جمعی در حال ثبت نام بود، مستقیماً ازطریق تارنمای مؤسسه ثبت‌نام کنید.
  • با دنبال کردن حساب‌های مؤسسۀ راه بی‌پایان گفت‌‌وگو در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از اخبار برگزاری جلسات گفت‌وگوی جمعی مطلع شوید.